Lagu

Saturday, August 13, 2011

Hentian Rehat dan Rawat


Setelah berkursus selama hampir sebulan, saya kembali ke sekolah. Hari pertama ke sekolah, saya tidak mengajar. Pelajar bukan kelas peperiksaan menduduki Ujian Penilaian 2. Kerinduan untuk mengajar tak kesampaian. Setelah selesai ujian penilaian 2, semua guru sibuk menyemak kertas ujian pelajar masing-masing, termasuklah saya yang mengajar subjek Bahasa Melayu. Setelah menyemak semua kertas ujian untuk 3 kelas saya, saya agak kecewa, kerana terdapat pelajar tidak mampu menjawab soalan rumusan, yang pada saya tidaklah sesukar mana, kerana isi karangan disertakan pada gambar rajah. Pelajar hanya perlu mengembangkan isinya sahaja. Soalan berbunyi,

Berdasarkan gambar rajah di bawah, huraikan kelebihan Hentian Rehat dan Rawat kepada pengguna yang berhenti di sana. Karangan anda hendaklah tidak melebihi 120 patah perkataan.

Minggu berikutnya, saya masuk ke satu kelas, untuk membuat pembetulan karangan rumusan. Sebelum mengajar, saya meminta pelajar memberi pandangan dan buah fikiran tentang R&R. Ramai pelajar yang teruja untuk bercakap. Ada juga segelintir pelajar yang mendiamkan diri. Setelah beberapa orang pelajar menyampaikan pendapat, saya meminta seorang pelajar yang berada paling belakang memberi pandangan tentang R&R. Suaranya tenggelam dengan suara pelajar lain yang gharah menjawab. Disebabkan suaranya tidak kedengaran, saya menghampiri pelajar berkenaan.
"Boleh bagi tahu cikgu tentang R&R di lebuh raya tu?" tanya saya.

Pelajar tersebut berdiri sambil tersipu-sipu, dan mengangkat mukanya lambat-lambat.

"Saya...saya tak tahu cikgu. Saya tak pernah naik lebuh raya cikgu"jawabnya jujur.

Saya terdiam sebentar. Diam saya kerana tiba-tiba kepala saya jadi sarat. Sarat dengan perasaan yang bercampur-baur. Sarat dengan pelbagai persoalan... hakikatnya saya amat sedih. Saya tak sanggup pun melihat air mukanya setelah jawapan itu diberikan buat cikgunya yang hanya mahukan jawapan yang dijangkakan mudah untuk dijawab. Apa lagi nak saya ungkapkan.. Saya beredar dari kelas berkenaan dengan muhasabah yang panjang...




No comments:

Post a Comment