Lagu

Thursday, May 19, 2011

Secebis Kisah Di celah-celah Kehidupan


Berilah Ruang Untuk Sebuah Penjelasan

Oleh Buanamaya

Anak itu dalam mendaki usianya mencari-cari makna untuk diisi dalam kantung kehidupan yang bakal didepaninya. Siapa lagi andai bukan ibu dan ayah didambanya seteguk kasih dalam pencarian makna yang panjang itu.

Suatu hari , lewat petang, si anak yang baru saja dihadiahi wang sepuluh ringgit daripada datuknya sempena hari jadi berlari pulang dengan senyuman yang lebar, sebesar hasratnya yang terbungkam beberapa hari lalu.

Sesampai di pintu rumah, dilihat ibunya sedang melipat baju. Tanpa berlengah, dia terus meminta kebenaran untuk ke pasar malam yang belum pernah sekalipun dijejaknya. Si ibu pada mulanya enggan memberi kebenaran kerana wang yang ada tidak diperuntukkan untuk anak ke pasar malam. Lagipun si ibu risau,kerana anaknya itu tidak pernah ke sana. Setelah mendengar penjelasan anaknya, si ibu akhirnya memberi kebenaran dengan pesanan supaya balik sebelum azan Maghrib berkumandang. Bersinar mata anak itu kegembiraan dan terus dia berlari ke destinasi.

Petang sudah merangkak ke senja namun, wajah anak itu belum lagi kelihatan. Azan juga sudah berkumandang. Si ibu mula dihimpit kerisauan. Dari dalam rumah kedengaran enjin motosikal suaminya yang baru pulang dari kerja. Sejurus masuk, si ayah bertanyakan anak-anak. Pastinya semua ada, kecuali anak sulungnya. Muka si ayah merah padam kerana marah. Mana mungkin anak lelakinya belum balik sedangkan burung sudah senyap di sarang. Darahnya menyirap ke muka, sambil dia menunggu di muka pintu. Tiba-tiba, sekonyong-konyong tubuh anak lelakinya muncul tercungap-cungap. Belum sempat tegak berdirinya, penampar si ayah hinggap di mukanya bertubi-tubi bersama sumpah seranah bagai tidak dapat dikawal lagi. Si anak menatap tanah dengan pandangan yang kosong bersama-sama deraian air mata tanpa suara.

Si ibu mengintai dari kejauhan dengan dada sebu, tanpa kata-kata. Diambilnya wuduk dan menunaikan solat Maghrib dengan permintaan yang panjang kepada Ilahi. Tiba-tiba, anak lelakinya merapatinya sambil membisik sayu……

"Ibu selamat hari ibu. Izani pergi pasar malam nak belikan ibu hadiah. Izani lambat sebab Izani tak jumpa hadiah yang sesuai untuk ibu. Ada banyak tapi semuanya mahal-mahal ".Tangan ibu diciumnya dengan deraian air mata sambil menghulur hadiah kecil buat ibu yang tercinta. Lantas, rantai tangan manik pemberian anak lelakinya itu dikenakan di tangan kirinya yang kosong selama ini.

No comments:

Post a Comment