Lagu

Thursday, December 16, 2010

Ujian dan Kegagalan




Berkesempatan tika ini untuk menulis lagi tentang sesuatu yang berlegar dalam kehidupan kita sebagai manusia. Alhamdulillah dua kertas exam selesai aku duduki. Sesak rasanya nafas nak menghabiskan apa yang dinamakan peperiksaan, apatah lagi "adult learner". Setiapkali berdepan dengan peperiksaan persoalan lulus gagal tak dapat dielak untuk dibicarakan. "Apa salahnya gagal, boleh cuba lagi" teringat kata-kata salah seorang pensyarahku. Selagi gagal dan cuba lagi bukanlah gagal..gagal yang sebenar ialah berputus asa. Teringat bait-bait kata dalam filem triller "The Hunted Masion" ketika menonton dengan anak-anakku. Betul, aku setuju.

Tidak semua perkara diukur dengan peperiksaan. Kejayaan dalam peperiksaan pula tidak dapat menjadi kayu pengukur kepada kepuasan dalam diri manusia. Banyak perkara yang memerlukan kita berusaha mengenepikan erti putus asa. Hidup ini sementara sedangkan kehidupan menuntut pelbagai perkara yang memerlukan masa. Berkualitikah masa kita? Berapa banyak masa yang kita sia-siakan tanpa sebarang makna. Bukankah semuanya akan ditanya di mahkamah Allah nanti akan ke mana masa kita habiskan selama kita bernyawa?
Masa adalah nikmat Allah kepada kita .Setiap nikmat yang kita terima akan menuntut haknya pada hari kiamat kelak. Dari mana kita ambil dan kemana kita gunakannya.
Nabi saw bersabda:

" Anak adam pasti akan ditanya 4 perkara pada hari kiamat kelak

1. DItanya tentang umurnya bagaiman ia habiskan.

2. Ditanya tentang masa remajanya bagaimana dia menggunakannya.

3. Ditanya tentang hartanya , dari mana ia ambil dan ke mana dia gunakannya.

4 . Ditanya tentang ilmunya sejauh mana pengamalannya.

Hadis riwayat tirmizi.

Kesimpulannya kita akan gagal sentiasa...selagi tiada hubungan hati dengan Allah dalam setiap tindak tanduk.Kegagalan melingkari kita di mana-mana saja. Kita tidak boleh menjadi hamba yang sentiasa gagal. Memperjuangkan sesuatu yang kita pasti kebenarannya akan dikira ibadah di sisiNya. Sungguh luas makna berjaya di sisi Allah s.w.t. Tatkala kita menerima kegagalan dengan rasa kecewa, Allah kurniakan pula kekuatan sebagai ganjaran untuk kita bangkit dan cuba lagi. Pada diriku aku ingatkan..Jangan lupakan Tuhan..kerana ada Tuhan...ada kejayaan.

No comments:

Post a Comment