Lagu

Thursday, April 1, 2010

Anyaman

Jangka

Dikenali juga sebagai sisir kayu/buluh bermata tajam, di negeri Kedah lebih dikenali sebagai Jangat. Tangkai jangka diperbuat daripada buluh atau kayu. Bahagian kepala tangkai diletakkan dengan beberapa mata tajam. Jangka mempunyai beberapa saiz tertentu, bergantung kepada jumlah serta jarak mata yang digunakan. Kedudukan mata yang rapat akan menghasilkan bilah daun yang lebih kecil dan sebaliknya.

Pelurut

Pelurut diperbuat daripada buluh dan ukurannya adalah antara 17cm panjang dan empat hingga lima cm lebar. Pelurut digunakan bagi melembutkan bilah atau helaian daun yang telah dijangka ketika sebelum proses anyaman kerana bilah atau helaian daun yang telah diwarnakan perlu dilembutkan sekali lagi untuk memudahkan kerja-kerja anyaman dilakukan.


Penyisip

Penyisip diperbuat dari buluh dan mempunyai bentuk yang agak runcing di bahagian hujungnya. Penyisip digunakan ketika sisipan dilakukan di peringkat proses anyaman. Tujuan sisipan dilakukan adalah untuk mengelakkan anyaman daripada terburai.

Parang

Parang digunakan untuk memotong daun-daun pandan dan mengkuang daripada pokoknya. Ia juga digunakan untuk memotong atau menetak bahagian pangkal dan hujung daun

Pisau

Pisau digunakan semasa proses anyaman. Anyaman yang telah disisip akan meninggalkan lebihan bilah daun dan lebihan itu akan dikerat sebagai langkah terakhir proses anyaman. Sejenis pisau lagi yang diperbuat daripada buluh sebagai pemegang dan sekeping besi nipis dihujungnya, digunakan untuk membuang duri di bahagian tulang belakang (mempulur) daun. Namun begitu masyarakat kampung di negeri Kedah lebih senang menggunakan tali sabut untuk membuang mempulur daun. Tali sabut diikat menjadi bulat dan diletakkan di antara ibu jari dan jari telunjuk. Daun pandan dan mengkuang akan melalui di antara jari tersebut dengan kedudukan mempulurnya menghala ke atas.

Pemilihan Dan Pemotongan Daun


Daun pandan dan mengkuang yang sesuai dipilih dari jenis yang baik. Pengambilan daun bagi pokok yang ditanam mestilah berusia lebih kurang dua tahun tetapi bagi pokok yang tumbuh meliar daunnya boleh diambil sebulan sekali. Daun pandan/mengkuang di potong di bahagian pangkalnya sehelai demi sehelai. Waktu pagi dan petang adalah sangat sesuai untuk pengambilan daun bagi mengelakkan daun dari cepat layu.

Daun disusun berlapis-lapis, antara tiga hingga lima helai, dipotong di bahagian pangkal dan hujung daun. Kemudian duri di bahagian tulang belakang (mempulur) daun dibuang.

Melayur Daun

Daun dilayur di atas bara api sehingga kekuning-kuningan. Proses ini dilakukan supaya daun tersebut menjadi lembut dan tahan lama. Daun yang lembut akan memudahkan proses menjangka.

Menjangka Daun

Menjangka merupakan proses membelah/mengoyak daun menjadikan bilah-bilah atau helaian daun yang kecil. Saiz bilah atau helaian daun ditentukan melalui penggunaan mata jangka sama ada mata jangka rapat atau tidak. Melalui proses menjangka ini juga duri di bahagian kiri dan kanan akan di buang.

Melurut

Daun yang dijangka akan dibiarkan selama lebih kurang satu jam supaya kering. Kemudian daun tersebut dilurut dengan "pelurut". Proses melurut dilakukan berulang kali supaya bilah atau helaian daun menjadi lembut dan tidak bergulung.

Merendam

Selepas dilurut, bilah-bilah daun ini diikat atau ditongkolkan untuk direndam. Tongkol-tongkol direndam di dalam tempayan yang mengandungi air biasa selama dua hari dua malam. Air mesti ditukar sebanyak dua kali sehari. Ia direndam untuk melunturkan warna asalnya, kemudian dibuka ikatannya untuk dicuci dan dijemur.

utk nota selanjutnya lawati

http://memori-kedah.net/page_pengenalan.php?pageNum_Recordset1=21&totalRows_Recordset1=42&p=2&idstopic=5&idskandungan=22&mtopic=1

1 comment:

  1. sila ambil nota

    lawati link yang cikgu beri untuk proses beserta gambar alatan dan proses anyaman

    ReplyDelete